Header

Om stabilitet og responstid

mars 16th, 2015 | Posted by Asbjørn Risan in Brukergrensesnitt | Generelt | Teknisk

Stabilitet og responstid for Oria har vært hovedfokuset det siste året. Stabiliteten og responstiden har ikke vært som ønsket og forventet og det var f.eks. to alvorlige tilfeller av utilgjengelighet i august og responstiden her generelt vært for lang.

I kontrakten for Oria har vi stilt en del krav til nivået på oppetid og responstid. Oppetiden skal være på 99,5% eller bedre over en tre måneders periode. 0,2 % nedetid i løpet av en måned utgjør ca 45 minutter. Responstiden skal være på under 2,5 sekunder (når man søker i sentralindeksen) i gjennomsnitt for 95% av transaksjonene over en tre måneders periode. Oppetid og responstid måles hvert kvartal.

Oppetiden i tredje kvartal 2014 var ca 99,65%. Ser vi på august isolert var oppetiden ca 98,9%. Det vil si at oppetiden var innenfor de kontraktsmessige kravene, men vi ga klar beskjed om at vi forventet bedre stabilitet i tjenesten. I tredje kvartal var det kun 77,3% av søkene som ble fullført på under 2,5 sekunder. Vi varslet dette som et brudd på kontrakten og det ble akseptert av leverandøren.

I løpet av høsten ble det gjennomført en rekke tiltak for å bedre oppetid og responsetid:

  • Månedlige rapporter på ytelse
  • Ny lastbalanserer
  • Flere tiltak serverside hos leverandøren
  • Ny teknisk plattform

Dette har gitt gode resultater og siden oktober har oppetid og responstid vært innenfor de kravene som er stilt i kontrakten. Grafene nedenfor viser utviklingen pr måned siden juli 2014. Vi følger utviklingen nøye og fortsetter med å arbeide for at både responstid og oppetid skal bli enda bedre.

 

Oria_responstid

Oria_oppetid

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *