Stabilitet og responstid for Oria har vært hovedfokuset det siste året. Stabiliteten og responstiden har ikke vært som ønsket og forventet og det var f.eks. to alvorlige tilfeller av utilgjengelighet i august og responstiden her generelt vært for lang.
I kontrakten for Oria har vi stilt en del krav til nivået på oppetid og responstid. Oppetiden skal være på 99,5% eller bedre over en tre måneders periode. 0,2 % nedetid i løpet av en måned utgjør ca 45 minutter. Responstiden skal være på under 2,5 sekunder (når man søker i sentralindeksen) i gjennomsnitt for 95% av transaksjonene over en tre måneders periode. Oppetid og responstid måles hvert kvartal.
Oppetiden i tredje kvartal 2014 var ca 99,65%. Ser vi på august isolert var oppetiden ca 98,9%. Det vil si at oppetiden var innenfor de kontraktsmessige kravene, men vi ga klar beskjed om at vi forventet bedre stabilitet i tjenesten. I tredje kvartal var det kun 77,3% av søkene som ble fullført på under 2,5 sekunder. Vi varslet dette som et brudd på kontrakten og det ble akseptert av leverandøren.
I løpet av høsten ble det gjennomført en rekke tiltak for å bedre oppetid og responsetid:
- Månedlige rapporter på ytelse
- Ny lastbalanserer
- Flere tiltak serverside hos leverandøren
- Ny teknisk plattform
Dette har gitt gode resultater og siden oktober har oppetid og responstid vært innenfor de kravene som er stilt i kontrakten. Grafene nedenfor viser utviklingen pr måned siden juli 2014. Vi følger utviklingen nøye og fortsetter med å arbeide for at både responstid og oppetid skal bli enda bedre.
Leave a Reply