Vi har etter lanseringen fått inn en del spørsmål og kommentarer knyttet til institusjonstilpasning av Oria. Noen ønsker en annen rekkefølge på fasettene eller på fanene i trefflisten. Andre liker facebook knappene, andre ikke. Det gjennomgående spørsmålet er kan dette justeres? Det korte svaret på dette er ofte: Ja, det kan tilpasses.
Det er imidlertid viktig å være klar over en sentral forutsetning og konsekvens av å tilpasse sin egen Oria-instans lokalt. Slik systemet er bygget opp er alle instanser knyttet til en overordnet instans, en mal. Det betyr at vi enkelt kan gjøre en endring i malen og kopiere ut denne for alle instansene. Hvis man gjør lokale tilpasninger så må denne koblingen til malen brytes. Hvis ikke risikerer man at de lokale tilpasningene blir overskrevet neste gang malen oppdateres og instillingene blir kopiert ut. Konsekvensen er da at man selv må ta ansvar for å gjøre justeringer i oppsettet.
Et eksempel: Hvis vi har laget en ny fasett så må denne aktiveres/velges for at den skal bli synlig. Dette kan vi enkelt gjøre på vegne av alle instanser som er knyttet til malen. Institusjoner som ikke er tilknyttet malen må selv, eller ved hjelp av BIBSYS, aktivt gå inn å velge denne fasetten.
Denne koblingen mot malen/defaultoppsettet er knyttet til konfigurasjon av funksjonalitet og ikke til lokale tilpasninger av html-filer, logo eller stilark (CSS). Filene som ligger på FTP-serveren kan fritt endres uten at dette får påvirkning på koblingen mot malen.
Det er helt greit å gjøre/ønske lokale tilpasninger så lenge man er klar over denne konsekvensen. Det kan derfor være greit å ta en ekstra runde på om en tilpasning er nødvendig og om dette er noe som gavner sluttbrukeren.
Oria er imidlertid institusjonens verktøy og det vil helt klart i enkelte sammenhenger være helt riktig å gjøre justeringer. BIBSYS vil være behjelpelig med å gjøre disse tilpasningene. De som ønsker å justere på utseende og funksjonalitet må fylle ut skjemaet på lenken under og sende dette til BIBSYS Brukerstøtte (support@bibsys.no). Vi vil kun forholde oss til dette skjemaet og vi ber om at institusjonen tar en runde internt og samler opp alle endringsforslag slik at vi kun får et skjema pr institusjon. Tidligere innmeldte (uløste) ønsker må også meldes inn på skjemaet. Noen endringer kan være av en sånn karakter at de bør gjelde alle. Disse meldes også inn i dette skjemaet.
Etter lanseringen av Oria medio august vil vi ta tak i eventuelle innmeldte ønsker og gjøre tilpasningene i dialog med institusjonene. Når arbeidet er utført vil institusjonen få tilgang til administrasjonsgrensesnittet slik at videre vedlikehold kan utføres ved institusjonen.
Noen eksempler på mulige tilpasninger
- Rekkefølge på fasetter
- Hvilke fasetter skal vises
- Nedtrekksmeny/faner i enkelt søk
- Søkemuligheter i avansert søk
- Tekstendringer
- Facebook-knapp
- Visning av foretrukket eller generisk post ved frbr-isering
- Rekkefølge på faner i trefflisten
- Med mer
Er du tvil om noe kan endres, sett det opp i skjemaet så vil vi ta stilling til om det er mulig eller ikke.
Pingback: Hvorfor ikke tilgang til Back-office? | Discoveryverktøy for Biblioteksystemkonsortiet